Gyakorlati tippek

Hogyan tartsa a biztonsági határt a hétköznapokban? 

•    Kerülje a tömény italokat!
•    Inkább étkezéshez kötve, lehetőleg vacsorakor fogyasszon alkoholt!
•    Az alkoholfogyasztás ne váljon a hétköznapi rutin részévé, hanem alkalmakhoz kötve nyúljon a pohár után (pl. családi eseményeken, baráti összejövetelen)!
•    Ne váljon az alkohol a feszültségoldás egyetlen eszközévé!
Ha szeretne alternatív feszültségkezelési technikákat megismerni, olvasson tovább itt: Feszültségkezelési technikák, önjutalmazási ötletek.
•    Ne váljon az alkohol az önjutalmazás egyetlen eszközévé!
Ha szeretne alternatív önjutalmazási ötleteket kapni, olvasson tovább itt: Feszültségkezelési technikák, önjutalmazási ötletek.


Hogyan fogyasszon kevesebb alkoholt bulikban, partikon (anélkül, hogy többet inna az ajánlott mennyiségnél)? 

•    Húzza meg a határt, két standard italt igyon!
Ön tudja, mi az alkoholfogyasztás szempontjából a „biztonsági-határ” (amely szint alatt még az alacsony kockázatú alkoholfogyasztás jellemző Önre)?
Ha nem, vagy nem biztos benne, olvasson tovább itt: Hol a határ?? – Az alkoholfogyasztás „biztonsági határa”.
•    Két ital után térjen át alkoholmentes italokra, mint például jóízű, frissítő üdítőkre (limonádék, szörpök, gyümölcslevek), alkoholmentes koktélokra vagy alkoholmentes ízesített sörökre!
•    Igyon vizet is! Az alkohol vízveszteséget okoz, ezért fontos a folyadékpótlás. Az ásványvíz lassítja a felszívódást, így a máj könnyebben fel tudja dolgozni az alkoholt. Minden pohár alkohol után hasznos egy pohár ásványvizet inni!
•    Tömény szeszes italok helyett javasoljuk a minél alacsonyabb alkohol tartalmú italok fogyasztását! Erre jó példa: sportfröccs (1 dl bor, 4 dl szóda), 0,01 %-os sör.
•    Egyen parti előtt, közben, után! A felszívódási sebesség függ a gyomor telítettségétől, üres gyomor esetén lényegesen gyorsabb. Alkoholfogyasztás közben és után is érdemes enni pár falatot!
•    Ne keverje a különféle alkoholos italokat! Egyszerre több fajta alkoholt nehezebben dolgoz fel a szervezet.
•    „Köszönöm, nem kérek.” Ha Ön már nem akar több alkoholt fogyasztani és mégis megkínálják, ellenállni sokszor nehéz, könnyebb elcsábulni. Érdemes egyből, határorozottan nemet mondani, visszautasítani az ivást. Készüljön fel arra is, hogy ha szükséges, kitartson az elhatározása mellett. Ha továbbra is kínálgatják, ismételje egyszerűen, kedvesen, de határozottan a válaszát, míg fel nem hagynak vele.


Feszültségkezelési technikák, önjutalmazási ötletek

Egyénenként változó az, hogy ki hogyan vezeti le a feszültséget, és hogy ki miben leli örömét.  A következőkben összegyűjtöttünk néhány tippet, de természetesen a saját ötletei is nagyon fontosak!

•    Vannak, akik olyan tevékenységet választanak, ami ellazítja, megnyugtatja őket. Ilyenek lehetnek például:
•    Relaxáció, egyszerű légzésgyakorlat
•    Forró fürdő, szauna, masszázs
•    Zenehallgatás
•    Séta a természetben, napozás

•    Számos olyan elfoglaltság létezik, amely aktívan eltereli a figyelmet a feszültségről. Ezekre néhány példa:
•    Olvasás
•    Kertészkedés
•    Hangszeren játszás
•    Kellemes beszélgetés egy limonádé mellett    
•    Főzés
•    Keresztrejtvényfejtés

•    A testmozgás nagyon jó stresszt csökkentő módszer, és javítja a közérzetet is. Néhány példa:
•    Séta
•    Kocogás
•    Kirándulás
•    Biciklizés
•    Torna
•    Házimunkák (pl. ablakmosás, fűnyírás, autómosás, vagy porszívózás)

•    Az eddig felsoroltakon túl, bármilyen tevékenység önjutalmazó értékkel bír, amelyet szívesen végez (pl. kedvelt időtöltés, hobbi).

A különféle elfoglaltságokhoz érdemes társat is keresnie. Együtt könnyebben megy!

Ha nehézségekbe ütközik, érdemes szem előtt tartania, hogy a változás általában nem kimondottan gyors, vagy egyszerű folyamat. És nem feltétlen az első próbálkozás hozza a várt sikert.
Ezért figyelje meg, hogyan működnek módszerei. Ha valamelyik nem működik, vagy nem olyan örömteli, mint korábban, gondoljon ki újabb stratégiákat, és váltson azok közül valamelyikre!
A lényeg, hogy ne adja fel!