A viselkedésváltozás szakaszai

A töprengés előtti szakasz
A dohányzásról való leszokás töprengés előtti időszakában a dohányos személy egyáltalán nem gondolkodik a leszokáson, nem tartja problémásnak a viselkedését és nem érti, hogy a környezete miért nem hagyja őt békén vele. Sokan megragadhatnak ebben a szakaszban, de szerencsés esetben az egyén eljut a töprengés időszakába.
Mit tehet, ha Ön, vagy valamelyik dohányzó hozzátartozója, barátja, ismerőse ebben a szakaszban jár?
Akárki is jár ebben a szakaszban, az nem jelenti azt, hogy egyszer ne változhatna meg mindez. Böngésszen tovább honlapunkon, hátha talál olyan információt, amelyet eddig még nem, vagy nem ilyen formában ismert a dohányzással, leszokással kapcsolatban.

A töprengés szakasza
A töprengés szakaszában a személyt már foglalkoztatja a leszokás gondolata, de még nem tudja, hogyan fogjon hozzá és még nem kész az első lépések megtételére. Már számos a leszokás mellett szóló érvet fel tud sorakoztatni, de még a dohányzásnak is vannak olyan aspektusai, amitől nehezen válik meg és emiatt nehezen fog neki a leszokásnak.
Mit tehet ebben a szakaszban a leszokás érdekében?
Érdemes lehet gondolatban és érzelmileg is újraértékelnie a dohányzáshoz-leszokáshoz való viszonyát, azaz:
•    végiggondolni, hogy hogyan látja magát dohányosként, most ütközik-e valahogyan a dohányzása a saját értékeivel
•    végiggondolni, hogy milyen lesz, ha már leszokott, hogyan fog ez hatni Önre, a mindennapjaira, és az Önhöz közel állókra.
•    átgondolni, hogy mi szól ellene, és mi szól mellette, hogy letegye a cigit?

Az előkészület szakasza
Az előkészület szakaszában már készül a terv a dohányzás abbahagyására, s a személy már próbálgat, lépéseket tesz a füstmentesség elérése céljából.
Mit tehet ebben a szakaszban a leszokás érdekében?
A cél az, hogy eljusson a leszokás melletti elköteleződésig.
Ehhez hasznos lehet:
•    szem előtt tartani a saját legfontosabb okait a leszokásra (például személyes emlékeztetők írása és szem előtt tartása segítségével)
•    tájékozódni dohányzásról leszokás témájában(Ehhez kattintson ide:Dohányzásról leszokás támogatás; Hasznos linkek; Könyvek további tájékozódáshoz)
•    leszokásra vonatkozó cselekvési tervet kidolgozni (pl. Milyen lépésekben, hogyan tervez megszabadulni a dohányzástól? Mikor látja reálisnak az első füstmentes nap kitűzését? Milyen nehéz helyzetekre dolgoz és próbál ki addig – lehetőleg többféle – egyszerű viselkedéses vagy gondolati stratégiát?)
•    a leszokás idői kereteit meghatározni (érdemes legkésőbb 30 napon belülre kitűznie a füstmentességének első napját)
•    változtatni környezetében (például eltenni szem elől – vagy ha megoldható, kidobni – a dohányzásra késztető kulcsingereket, úgymint a cigarettás dobozt, hamutálat, öngyújtókat stb.)
•    a leszokás szándékát ismertté tenni a társas környezetében.

A cselekvés szakasza
A cigaretta letételének időszaka, amikor még a dohányzásról való leszokásnak nincsen vége, ugyanis a tartósság elérése érdekében új életformát kell kialakítani, melyre a fenntartás időszakában kerül sor.
Mit tehet ebben a szakaszban a tartós leszokás érdekében?
•    vegye észre a dohányzás abbahagyásának kedvező hatásait, vezessen akár listát is róluk (Érdemes lehet a következőt is elolvasnia:A leszokás egészségi előnyei)
•    jutalmazza meg önmagát, keressen olyan időtöltést, amely feltölti Önt és ne habozzon rövid és hosszú távú önjutalmakat egyaránt kilátásba helyezni

A fenntartás szakasza
A fenntartás időszakában lehet végleg megszilárdítani azt, hogy hogyan álljon ellen az intenzív formában már csak ritkán felbukkanó kísértéseknek a személy. Egy évig tartó füstmentesség esetében tartós leszokásról beszélhetünk.
Mit tehet ebben a szakaszban a leszokás érdekében?
•    vegye észre a dohányzás abbahagyásának kedvező hatásait, vezessen akár listát is róluk (Érdemes lehet a következőt is elolvasnia: A leszokás egészségi előnyei)
•    fordítson gondot a visszaesés megelőzésére (például ne tartson otthon cigarettát, tekintse tanulópénznek korábbi leszokási próbálkozásait, beszélgessen más leszokókkal)